INREGISTRAREA CASATORIEI
Cerere dispensa loc
DOCUMENTE NECESARE PENTRU CĂSĂTORIA UNUI CETĂŢEAN STRĂIN PE TERITORIUL ROMÂNIEI
4 .Cetăţenii străinii solicitanţi de azil în România fac dovada identităţii cu paşaport emis de statul ai căror cetăţeni sunt, însoţit de documentul temporar de identitate.
Nu sunt valabile pentru încheierea căsătoriei pe teritoriul României următoarele documente:
În situaţia în care ofiţerul de stare civilă delegat are suspiciuni cu privire la autenticitatea datelor înscrise în documentele de identitate şi de călătorie prezentate de către viitorul soţ cetăţean străin, este obligat să solicite relaţii, în scris, la Oficiul Român pentru Imigrări ,denumit în continuare O.R.I. sau la formaţiunile sale teritoriale,dacă documentele sunt emise de această instituţie, cu privire la identitatea solicitanţilor şi autenticitatea documentelor prezentate.
III. CERTIFICATUL MEDICAL PRIVIND STAREA SĂNĂTĂŢII (certificatele medicale sunt valabile 14 zile de la data emiterii şi trebuie să cuprindă menţiunea expresă că persoana se poate sau nu se poate căsători - certificat prenupţial);
2.documente eliberate de autorităţile competente ale statului de cetăţenie, datate recent-maxim 3 luni de la emitere-,oricare au prevăzut, în conţinut, termenul de valabilitate, pentru cetăţenii statelor cu care România a încheiat tratate, convenţii sau acorduri de asistenţă juridică în materie civilă ori de dreptul familiei
.3. declaraţia dată pe propria răspundere, autentificată de un notar public,din care să rezulte că viitorul soţ cetăţean străin sau apatrid, nu este căsătorit şi îndeplineşte condiţiile de fond cerute de legea sa naţională pentru încheierea căsătoriei în România, pentru cetăţenii statelor care nu au misiune diplomatică sau oficiu consular acreditat în România, pentru apatrizi, legea naţională este legea statului în care îşi au domiciliul sau, după caz, reşedinţa.
SITUAŢII SPECIALE
ARABIA SAUDITĂ
Departamentul Consular din Ministerul Afacerilor Externe Saudit a transmis, prin intermediul Ambasadei României la Riad, următoarele precizări cu privire la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un cetăţean al Arabiei Saudite pentru a se căsători cu un cetăţean străin:
Menţionăm că, neîndeplinirea acestor condiţii face ca respectiva căsătorie să nu fie recunoscută în Arabia Saudită, iar din punct de vedere al legii române, atrage după sine anularea căsătoriei.
NORVEGIA
„Ambasada Regală a Norvegiei la Bucureşti informează prin prezenta asupra schimbărilor survenite în legislaţia norvegiană referitor la înregistrarea documentelor de stare civilă şi că documentul “EKTESKAPSATTEST” a fost înlocuit cu un document eliberat de Centrul Naţional de înregistrare şi este o confirmare a informaţiei înregistrate oficial. Acest document, legalizat cu APOSTILLE de o prefectură din Norvegia sau de Ministerul Regal al Afacerilor Externe ale Norvegiei, întruneşte condiţiile prevăzute de legea norvegiană şi cetăţeanul norvegian care este în posesia unui document care poartă denumirea „CENTRAL NATIONAL REGISTER – confirmation of registered information” se poate căsători în România.
Orice altă dispoziţie legală anterioară emisă de către Ambasadă este, prin urmare, anulată.
ELVEŢIA
În cazul încheierii unei căsătorii în România dintre un cetăţean român şi un cetăţean elveţian, acesta din urmă va prezenta numai un document eliberat de autorităţile din Elveţia sub forma unui „Certificat de capacitate matrimonială”, document care trebuie să aibă Apostila conform Convenţiei de la Haga din data de 05.10.1961, pentru a fi valabil.
GERMANIA
Cetăţenii germani care doresc să încheie căsătorii pe teritoriul României vor face dovada că sunt îndeplinite condiţiile de fond, cerute de legea lor naţională, pentru încheierea căsătoriei în România, numai cu Certificatul de capacitate de căsătorie eliberat de către oficiul de stare civilă competent din Germania, în original, pe care a fost aplicată Apostila conform Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 05.10.1961, la care România a aderat prin O.G. nr.66/1999, aprobată prin Legea nr. 52/2000, cu modificările şi completările ulterioare împreună cu traducerea acestuia în limba română, legalizată de notarul public.
MOLDOVA
Cetăţenii moldoveni care doresc să încheie căsătorii pe teritoriul României vor face dovada că sunt îndeplinite condiţiile de fond, cerute de legea lor naţională, pentru încheierea căsătoriei în România doar prin eliberarea certificatului de stare civilă de către organele de stare civilă ale Ministerului Dezvoltării Informaţionale al Republicii Moldova, sau eliberarea certificatelor de stare civilă de către funcţionarii consulari ai misiunii diplomatice şi consulare ai Republicii Moldova, în colaborare cu instituţia menţionată.
UCRAINA
Conform ordinului Ministrului Justiţiei al Ucrainei nr. 1154/5 din data de 22.11.2007, au fost fost modificate regulile privind înregistrarea actelor de stare civilă în Ucraina, în special în ceea ce priveşte confirmarea stării civile de către cetăţenii Ucrainei în vederea căsătoriei în străinătate.
În temeiul regulilor menţionate, cetăţenii Ucrainei, care locuiesc în străinătate, în vederea înregistrării unei căsătorii şi a confirmării stării lor civile fac o declaraţie pe proprie răspundere, legalizată de către reprezentantul diplomatic, oficiul consular al Ucrainei sau notar, prin care se confirmă că persoana în cauză nu este căsătorită.
Totodată, conform art. 13 din Tratatul între Ucraina şi România privind asistenţa juridică şi relaţiile juridice în cauze civile din data de 30 ianuarie 2002, ratificat de România prin Legea nr. 3 din 28 februarie 2005, ce a intrat în vigoare la data de 30 octombrie 2006, declaraţiile sus-menţionate trebuie recunoscute de către organele competente ale României, fără a mai fi necesară supralegalizarea acestora.
Astfel, cetăţenii ucraineni care doresc să se căsătorească în România vor prezenta declaraţiile sus-menţionate, legalizate de către reprezentantul diplomatic, oficiul consular al Ucrainei sau notar, şi nu li se va mai solicita dovada eliberată ori autentificată de către Ambasada Ucrainei la Bucureşti.
ISRAEL
Cetăţenii israelieni care doresc să încheie căsătorii pe teritoriul României vor face dovada că sunt îndeplinite condiţiile de fond, cerute de legea lor naţională, pentru încheierea căsătoriei, cu următoarele documente:
Extras din evidenţele populaţiei, eliberat de Ministerul de Interne.
În cazul în care, în extras, la rubrica ”stare civilă”, este trecut „divorţat” sau „văduv”, se vor solicita, după caz, hotărârea de divorţ sau certificatul de deces, în original, la care se vor anexa copia xerox şi traducerea legalizată a documentului.
KUWAIT
Ambasada Statului Kuwait a informat MAE, pentru a se aduce la cunoştinţă tuturor instituţiilor însărcinate cu autorizarea sau legalizarea căsătoriei dintre cetăţenii kuwaitieni şi cetăţenii români, că numai Ambasada Statului Kuwait la Bucureşti trebuie să elibereze aprobare în acest sens (pentru dovada identităţii).
SPANIA
În Spania, starea de separat nu permite încheierea unei noi căsătorii, întrucât sentinţa judecătorească de separare nu desface căsătoria anterioară. Pentru a putea încheia o nouă căsătorie, procedura trebuie dusă până la capăt, adică până la obţinerea sentinţei de divorţ.
OLANDA
Cetăţenii olandezi care se stabilesc în altă ţară sunt scoşi din evidenţele stării civile din Olanda drept pentru care după data la care au fost scoşi din evidenţă aceştia nu mai pot primi un atestat al stării lor civile de la autorităţile olandeze, ei fiind îndrumaţi spre autorităţile în care s-au stabilit. În contextul acestor recomandări cetăţenii olandezi care doresc să se căsătorească în România şi fac dovada şederii pe teritoriul României cu un document emis de către Oficiul Român pentru Imigrări, vor depune la dosarul de căsătorie declaraţie notarială din care să rezulte că nu mai au o altă căsătorie încheiată şi nedesfăcută.
ACTE NECESARE PENTRU ÎNCHEIEREA CĂSĂTORIEI
Art. 28 din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, art. 41-53 din H.G.64/2011
Declaraţia de căsătorie se face personal, de către viitorii soţi, în scris, la S.P.C.L.E.P.sau, după caz, la primăria locului de domiciliu ori de reşedinţă al unuia dintre ei Dacă ambii viitori soţi sunt cetăţeni străini sau cetăţeni români cu domiciliul în străinătate, declaraţia de căsătorie se face la primăria localităţii în care aceştia se află temporar. Căsătoria se încheie în termen de 10 zile, în care se cuprind atât ziua când a fost făcută declaraţia de căsătorie, cât şi ziua în care se oficiază căsătoria.. Primarul municipiului, al oraşului sau al comunei unde urmează a se încheia căsătoria poate să încuviinţeze, pentru motive temeinice, încheierea căsătoriei înainte de împlinirea termenului de 10 zile. Căsătoria se poate oficia şi după expirarea termenului de 10 zile, numai cu aprobarea primarului, dar fără depăşirea termenului de valabilitate a certificatelor medicale privind starea sănătăţii. În cazul expirării termenului de valabilitate a acestora, viitorii soţi sunt obligaţi să depună noi certificate medicale referitoare la starea sănătăţii lor.
O dată cu declaraţia de căsătorie viitorii soţi prezintă următoarele acte:
Dovada desfacerii căsătoriei anterioare se poate face cu unul dintre următoarele documente:
- certificatul de despărţenie sau de divorţ eliberat în perioada anilor 1951 - 1960;
- certificatul de naştere sau de căsătorie, cu menţiunea de desfacere a căsătoriei;
- sentinţa de divorţ rămasă definitivă şi irevocabilă; pentru divorţurile pronunţate între 8 octombrie 1966 şi 31 iulie 1974, aceasta trebuie să poarte menţiunea că a fost înscrisă în actul de căsătorie în termen de două luni de la rămânerea definitivă a hotărârii
Dovada încetării căsătoriei anterioare se face cu certificatul de deces al fostului soţ;
Dosarul actului de căsătorie cuprinde, după caz, următoarele documente:
Proces-verbal încheiat împreună cu interpretul autorizat, în cazul încheierii căsătoriei între persoane care nu cunosc limba română sau între surdo-muţi;
În cazul căsătoriei unui cetăţean străin cu un cetăţean român se vor respecta prevederile art.44 lit. f,g,h,i sinteza 2şi 3 din acelaşi articol (după caz)
Verificat identitatea solicitantului Înregistrat la nr. … din ………
Ofiţer de stare civilă
……………………
L.S.
Domnule Primar
Subsemnatul(a) ……………………..……………………………, fiul (fiica) lui ……………………………. şi al/a …………………………, născut(ă) la……………. în………………….. judeţul/sectorul …………………………, domiciliat(ă) în …………………….., str. …….…………….. nr. .…, ap. ...., judeţul/sectorul ……………………………………..., posesor/posesoare al/a actului de identitate ………………seria …….. nr. ……..……………….., eliberat de ………………………………,vă rog să îmi aprobaţi transcrierea şi înregistrarea în registrele de stare civilă română, a certificatului (extrasului),de naştere eliberat de autorităţile……………………. ………………………………………privindpe……………………………………
Anexez certificatul /extrasul de naştere în original, fotocopie şi traducere legalizată a acestuia;
Alte acte:
-
Data …………………. Semnătura,
Eliberat certificat de :
Naştere seria ………..nr ……… Am primit certificatul solicitat
Semnătura
Data ………………………… …………………………………
…………………………….
Domnului Primar al ………………………………………………………………………
TRANSCRIEREA CERTIFICATELOR ŞI A EXTRASELOR DE NAŞTERE ÎNTOCMITE
DE AUTORITĂŢILE STRĂINE ÎN REGISTRELE DE STARE CIVILĂ ROMÂNE
Art. 44 din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată şi art. 70 din H.G.64/2011
1.Cererea de transcriere se adresează primarului unităţii administrativ-teritoriale de la domiciliul părintelui care solicită transcrierea; cererea se face de unul dintre părinţi, prin împuternicit cu procură specială ,autentificată conform prevederilor art.72 alin (6) din H.G.64/2011. Pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate cererea se adresează primarului de la ultimul domiciliu avut în ţară, dacă părinţi au avut domicilii diferite ,cererea se depune la primăria de la ultimul domiciliu al unuia dintre părinţi
2.Cererea de transcriere este însoţită de certificatul sau extrasul de naştere în original , fotocopie şi traducere legalizată ,precum şi , după caz de următoarele documente:
- actul de identitate sau paşaportul în original şi fotocopie copie;
- certificat de căsătorie după caz în original şi fotocopii
- declaraţie din partea părintelui care solicită transcrierea certificatului de naştere al copilului, în cazul în care părinţii acestuia au domicilii diferite;
- declaraţie din partea titularului actului ori a reprezentantului legal că nu mai există un alt act transcris/înscris sau reconstituit.
3.Minorii în vârstă de peste 14 ani solicită transcrierea certificatelor de naştere în nume propriu, asistaţi de unul dintre părinţi sau, după caz, de tutore, ori prin împuternicit cu procură specială; în cazul în care părinţii au domicilii diferite în ţară, primăria competentă privind transcrierea certificatului de naştere poate fi oricare din cele două primării pe raza cărora au domiciliul părinţii minorului.
Documentele administrative emise de autorităţile străine, prezentate pentru înregistrarea în registrele de stare civilă române, precum şi traducerile acestora, care sunt făcute la un notar public din străinătate, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
Documentele eliberate de instituţii ale statelor semnatare ale Convenţiei de la Haga din 5 octombrie 1961 se apostilează;
Documentele eliberate de statele cu care România a încheiat tratate/convenţii/acorduri de asistenţă judiciară sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau orice altă formalitate;
Documentele care nu se regăsesc în una dintre situaţiile prevăzute la lit. a) sau b) se supralegalizează, în conformitate cu prevederile <LLNK 11992 105 10 202 162 31>art. 162 din Legea nr. 105/1992, cu completările ulterioare.
Ofiţer de stare civilă
Semnătura…………
Data ………………
DECLARAŢIE
Subsemnatul(a)……….…………………………,fiul/fiica lui…………………şi al/a…………………………………născut (ă) la data de …….…………în localitatea………………..str…………nr…….et…..ap….judeţul/sectorul……… posesor/posesoare al/a C.I./paşaport…..…………………..,declar că domiciliul copilului meu………………………………………………….…../(numele şi prenumele/…………………………….fiul/fiica lui……………………….. şi al/a lui………………………………născut(ă)la data de …………………în ………………………judeţul/sectorul……………………………………este în …………..localitatea……………………str………….nr……...et…ap……..judeţul/sectorul…………………………………….
Data Semnătura tată / mamă
………… ……………………………..
D-lui Primar al comunei ………………………………………
Subsemnatul(a) …………………………………………………………………. domiciliat(ă) în ………………………………… str. …………………………….., nr. …….., ap. ………, judeţul/ţara ……..…………………….., posesor(oare) al(a) actului de identitate seria …………..….. nr. …………..…………. eliberat(ă) de către ………………………….……………… în calitate de …………………………………………………………………………
Vă rog să dispuneţi înregistrarea în registrul stării civile a naşterii fiului/fiicei mele …………………………………………….., născut(ă) la data de …………………….. în ………………………………………….……..., conform certificatului medical constatator al naşterii.
Motivez întârzierea întrucât …………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Anexez prezentei Certificatul medical constatator al naşterii nr. ………../ ……………..…. eliberat de ………………………………………………………
Data …………………………………. Semnătura
……………………..
Faţă de fapta săvârşită de petent s-a luat măsura avertizării/sancţionării conform Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 66 alin. 1 lit. b şi art. 67 din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată.
…………………….